W skład Wydziału Architektury, Budownictwa i Ochrony Środowiska wchodzi:
1) Referat Ochrony Środowiska.
W ramach Wydziału Architektury, Budownictwa i Ochrony Środowiska utworzone są następujące stanowiska pracy do spraw:
1) weryfikacji projektów i opiniowania planów zagospodarowania przestrzennego;
2) ewidencji obiektów budowlanych i statystyki;
3) pozwoleń na budowę;
4) ochrony przyrody, ochrony środowiska przed hałasem i polem elektromagnetycznym, leśnictwa;
5) ochrony powietrza, gospodarki odpadami i rolnictwa;
6) geologii, gospodarki wodnej i rybactwa śródlądowego.
Do podstawowych zadań Wydziału w zakresie architektury i budownictwa należy w szczególności:
1) realizowanie zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru urbanistyczno-budowlanego w zakresie zgodności projektów zagospodarowania terenu z ustaleniami wynikającymi z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego bądź decyzji o warunkach zabudowy oraz wymaganiami ochrony środowiska;
2) wykonywanie zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru i kontroli w zakresie:
a) wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie;
b) posiadania przez osoby wykonujące funkcje techniczne w budownictwie uprawnień do pełnienia tych funkcji;
3) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem zgody, bądź jej odmową, na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych;
4) przygotowywanie decyzji pozwoleń na budowę;
5) przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze budowy i wykonywania robót budowlanych nieobjętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę oraz o zmianie sposobu użytkowania obiektu budowlanego;
6) wnoszenie sprzeciwu w sprawie zgłoszenia budowy oraz wykonywania robót i nakładanie obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę;
7) przyjmowanie zgłoszenia o rozbiórce nieobjętej obowiązkiem uzyskania zezwolenia;
8) nakładanie obowiązku uzyskania pozwolenia na rozbiórkę i wydawanie pozwoleń na rozbiórkę;
9) nakładanie obowiązku usunięcia nieprawidłowości w projekcie budowlanym zatwierdzanie projektu budowlanego;
10) stwierdzanie wygaśnięcia decyzji o pozwoleniu na budowę;
11) prowadzenie rejestru wniosków decyzji o pozwoleniu na budowę i przechowywanie dokumentów objętych pozwoleniem na budowę;
12) przygotowywanie decyzji o przenoszeniu pozwolenia na budowę na rzecz innej osoby;
13) rozstrzyganie o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub nieruchomości oraz określanie warunków korzystania z tego budynku, lokalu lub obiektu nieruchomości;
14) uzgadnianie rozwiązań projektowych obiektów usytuowanych na terenach zamkniętych w zakresie:
a) linii zabudowy oraz elewacji obiektów budowlanych projektowanych od strony dróg, ulic, placów i innych miejsc publicznych;
b) przebiegu i charakterystyki technicznej dróg, linii komunikacyjnych oraz sieci uzbrojenia terenu, wyprowadzonych poza granicę terenu zamkniętego, a także podłączeń tych obiektów do sieci użytku publicznego;
15) przygotowywanie pozwoleń na budowę składowisk odpadów;
16) prowadzenie analiz i studiów z zakresu zagospodarowania przestrzennego, odnoszących się do obszaru Powiatu i zagadnień jego rozwoju;
17) opiniowanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego województwa; potwierdzanie spełnienia wymagań samodzielnego lokalu mieszkalnego dla celów ustanowienia odrębnej własności lokali;
18) potwierdzanie powierzchni użytkowej i wyposażenia technicznego domu jednorodzinnego dla celów dodatku mieszkaniowego;
19) przygotowywanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla dróg powiatowych i gminnych.
Wydział współpracuje z Powiatowym Inspektoratem Nadzoru Budowlanego w Zduńskiej Woli.
Jakie dokumenty należy złożyć, aby uzyskać pozwolenie na budowę?
- wniosek o pozwolenie na budowę;
- projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany w postaci papierowej (3 – egzemplarze) lub w postaci elektronicznej (1 – egzemplarz);
- oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane;
- decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
- pełnomocnictwo udzielone osobie działającej w imieniu inwestora.
Opłaty:
- opłata skarbowa - zgodnie z załącznikiem do ustawy o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. 2023. 2111 t. j)
Ile kosztuje wydanie pozwolenia na budowę?
Budownictwo mieszkaniowe jest zwolnione z opłat.
Czy można budować dom na zgłoszenie?
Na podstawie zgłoszenia budowy można budować wolno stojące budynki jednorodzinne, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane.
Jakie dokumenty należy złożyć?
1. Zgłoszenie robót budowlanych nie wymagających pozwolenia na budowę;
2. Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane;
3. Projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany;
w postaci papierowej (3 – egzemplarze) lub w postaci elektronicznej (1 – egzemplarz);
4. W przypadku ustanowienia pełnomocnika należy załączyć pełnomocnictwo.
Uwaga! Zgłoszenia należy dokonać przed zamierzonym terminem rozpoczęcia robót budowlanych. Do wykonania robót budowlanych można przystąpić, jeżeli w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia właściwy organ nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji.
Dom o powierzchni zabudowy do 70 m2
W przypadku wolnostojących, nie więcej niż dwukondygnacyjnych budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni zabudowy 70 m2, których obszar odziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane, a budowa jest prowadzona w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych.
Jakie dokumenty należy złożyć:
1. Zgłoszenie budowy lub przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego druk PB-2a;
2. Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, zgodne ze wzorem zawartym w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 25 czerwca 2021 r. w sprawie wzoru oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (Dz.U. 2021. 1170 t.j.);
3. Oświadczenie inwestora, o których mowa w art. 30 ust. 2a pkt 6 i 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane;
4. Projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany w postaci papierowej (3 – egzemplarze) lub w postaci elektronicznej (1 – egzemplarz);
5. W przypadku ustanowienia pełnomocnika należy załączyć pełnomocnictwo.
Wydział Architektury, Budownictwa i Ochrony Środowiska informuje, że została uruchomiona możliwość elektronicznego składania wniosków w procesie budowlanym do organów administracji architektoniczno-budowlanej za pomocą rządowej aplikacji e-budownictwo. http://e-budownictwo.gunb.gov.pl/
Referat Ochrony Środowiska
Do podstawowych zadań Wydziału w zakresie Ochrony Środowiska należy w szczególności:
1) Ochrona powietrza i gospodarka odpadami, ochrona środowiska przed hałasem, ochrona środowiska przed polami elektromagnetycznymi:
- wydawanie, cofanie, ograniczanie i wygaszanie pozwoleń: zintegrowanych, na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, na wytwarzanie odpadów, wydawanie decyzji na uczestnictwo w systemie handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji;
- przyjmowanie zgłoszeń z instalacji, z których emisja nie wymaga pozwolenia, mogących negatywnie oddziaływać na środowisko;
- ustalanie w drodze decyzji wymagań w zakresie ochrony środowiska, dotyczących eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia;;
- wydawanie decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu;
- sporządzanie wykazu potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi;
- wydawanie, cofanie, ograniczanie i wygaszanie pozwoleń z zakresu ochrony środowiska;
- wydawanie zezwoleń na zbieranie odpadów;
- wydawanie zezwoleń na przetwarzanie odpadów w związku z eksploatacją instalacji;
- wydawanie zezwoleń na odzysk odpadów poza instalacjami i urządzeniami;
- wydawanie zezwoleń na unieszkodliwianie odpadów;
- wydawanie decyzji na uczestnictwo w systemie handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji;
- przyjmowanie zgłoszeń nowych instalacji wytwarzających pola elektromagnetyczne oraz informacji o zmianie danych w zakresie nazwy instalacji oraz wielkości i rodzaju emisji.
2) Geologia, rekultywacja:
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem, cofaniem i stwierdzaniem wygaśnięcia koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin pospolitych na powierzchni nieprzekraczającej 2 ha i przewidywanym rocznym wydobyciu nieprzekraczającym 20 000 m3, prowadzonych bez użycia materiałów wybuchowych;
- przygotowywanie decyzji zatwierdzających projekty prac geologicznych, które nie wymagają uzyskania koncesji;
- zatwierdzanie dokumentacji geologicznych;
- prowadzenie spraw dotyczących rekultywacji gruntów.
3) W zakresie rybactwa śródlądowego:
- prowadzenie spraw dotyczących wydawania kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego;
- prowadzenie spraw dotyczących powołania i funkcjonowania Społecznej Straży Rybackiej.
4) Łowiectwo:
- prowadzenie spraw związanych z wydzierżawianiem polnych obwodów łowieckich na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego;
- prowadzenie spraw związanych z odłowem lub odstrzałem redukcyjnym zwierzyny;
- wydawanie zezwoleń na posiadanie i hodowanie lub utrzymywanie chartów rasowych lub ich mieszańców oraz ich cofnięcie; opłata skarbowa - zgodnie z załącznikiem do ustawy o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2111).
5) W zakresie ochrony przyrody:
- wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości będących własnością gminy oraz wymierzanie administracyjnej kary pieniężnej za usunięcie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia oraz za zniszczenie terenu zieleni albo drzew lub krzewów;
- prowadzenie rejestru zwierząt, należących do gatunków podlegających ograniczeniom, na podstawie przepisów Unii Europejskiej oraz wydawanie stosownych zaświadczeń;
- sprawowanie kontroli nad przestrzeganiem przepisów o ochronie przyrody w trakcie gospodarczego wykorzystywania jej zasobów.
6) W zakresie gospodarki wodnej i ochrony wód:
- opiniowanie powołania i odwołania kierownika nadzoru wodnego;
- zatwierdzanie w drodze decyzji statutu spółki wodnej;
- nadzorowanie i kontrolowanie działalności spółki wodnej;
- rozwiązywanie w drodze decyzji spółki wodnej i wyznaczanie jej likwidatora.
7) Leśnictwo:
- zlecanie wykonania uproszczonych planów urządzenia lasów, należących do osób fizycznych i wspólnot gruntowych oraz rozpatrywanie zastrzeżeń wnoszonych w stosunku do tych planów po ich wykonaniu;
- przygotowywanie decyzji określających zadania gospodarcze na podstawie inwentaryzacji stanu lasów;
- kontrolowanie wykonywania zadań określonych w planach urządzenia lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa;
-przygotowywanie decyzji na pozyskiwanie drewna niezgodnie z planem urządzenia lasu, w przypadkach losowych na wniosek właściciela lasu;
- wydawanie zaświadczeń na podstawie uproszczonych planów urządzenia lasów lub decyzji określających zadania z zakresu gospodarki leśnej na podstawie inwentaryzacji stanu lasów.
8) Rolnictwo:
- współpraca z inspekcją weterynaryjną;
- współpraca i współdziałanie ze społeczno – zawodowymi organizacjami rolników, izbami rolniczymi, samorządami, administracją rządową i innymi instytucjami na rzecz rozwoju rolnictwa.
Inne:
- rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m;
- udostępnianie informacji o środowisku;
- udostępnianie informacji publicznej.
Zapraszamy do kontaktu:
• architektura@powiatzdunskowolski.pl
• srodowisko@powiatzdunskowolski.pl
Naczelnik Wydziału Architektury, Budownictwa i Ochrony Środowiska:
Mirosława Pazdyk
tel. 43 824 42 51, m.pazdyk@powiatzdunskowolski.pl
Pracownicy:
Anna Fogel
tel. 43 824 48 41, a.fogel@powiatzdunskowolski.pl
Marta Linowiecka
tel. 43 824 48 41, m.linowiecka@powiatzdunskowolski.pl
Ewelina Turkiewicz
tel. 43 824 48 41, e.turkiewicz@powiatzdunskowolski.pl
Agnieszka Szymonik
tel. 43 824 48 41, a.szymonik@powiatzdunskowolski.pl
Weronika Sochacka
tel. 43 824 42 52, w.sochacka@powiatzdunskowolski.pl
Martyna Gnysińska
tel. 43 824 42 56, m.gnysinska@powiatzdunskowolski.pl
Mariusz Gece
tel. 43 824 42 56, m.gece@powiatzdunskowolski.pl
Żaneta Kowalska – Kierownik Referatu
tel. 43 824 48 49, z.kowalska@powiatzdunskowolski.pl