18 XI w sali PMOS odbyło się pierwsze z czterech zaplanowanych spotkań konsultacyjnych, na których każdy zainteresowany może wyrazić swą opinię na temat projektowanego obszaru funkcjonalnego w rejonie Karsznic. W poniedziałek, niestety, niewiele osób skorzystało z tej możliwości, ale będą jeszcze trzy okazje: w sali OSP w Marzeninie (19 XI w g. 16.00–20.00), w Starostwie Powiatowym w Łasku (20 XI w g. 10.00–15.00) i w MDK w Karsznicach (22 XI w g. 16.00–20.00).
Przedstawiciele konsorcjum, które wygrało przetarg na opracowanie planu rozwoju i koncepcji zagospodarowania miejskiego obszaru funkcjonalnego (MOF), zrelacjonowali przebieg dotychczasowych prac: dokonano oglądu terenu, przeanalizowano istniejącą dokumentację, przystąpiono do ankiet i wywiadów. Przygotowywane opracowanie ma wskazać kierunki rozwoju MOF w perspektywie 20–30 lat. Możliwości inwestycyjne wynikają z wyjątkowo korzystnego położenia Karsznic na skrzyżowaniu ważnych szlaków komunikacyjnych. Priorytetem jest wybudowanie łącznika między węzłem na drodze ekspresowej S8 a drogą krajową 12 (14) – łącznik powinien być uzbrojony w media, by w jego sąsiedztwie można było wyznaczyć tereny inwestycyjne. Żelazną osią MOF będzie magistrala Śląsk-Porty, która zaczyna wracać do dawnej świetności. Projektanci obszaru funkcjonalnego muszą znaleźć odpowiedź na pytanie, czy na bazie zduńskowolskiego węzła kolejowego mógłby powstać i prosperować port przeładunkowy. W ramach nowej perspektywy finansowej będą się liczyły projekty spełniające kryteria innowacyjnej gospodarki – transport kolejowy to drzemiący potencjał Polski.
W trakcie spotkania rozważano także potencjalny wpływ MOF na zmianę kierunków kształcenia w lokalnym szkolnictwie; przypomniano dawne plany związane z wykorzystaniem źródeł geotermalnych dla potrzeb miasta Zduńska Wola.
Projekt MOF uwzględni również możliwości wynikające z istnienia skansenu kolejowego w Karsznicach. Akurat 18 listopada skansen przeżywał swój wielki dzień: o g. 14.43 do Karsznic przyjechał z Tarnowskich Gór skład zabytkowych wagonów, prowadzony przez parowóz Ty42 107 – w ten sposób uczczono 80-lecie parowozowni i 20-lecie skansenu. Magistrala węglowa, jedna z najpoważniejszych inwestycji II Rzeczpospolitej, wpisuje się obecnie w europejską sieć transportową jako część korytarza Bałtyk-Adriatyk – jej rewitalizacja ma ogromne znaczenie także dla naszego regionu.