Zapowiadana od dawna budowa terminalu multimodalnego w Zduńskiej Woli Karsznicach staje się faktem. Spółka PKP Cargo Terminale podpisała umowy z wykonawcami. Za roboty infrastrukturalne odpowiedzialne jest ZUE, które zainkasuje 100 mln zł. Planowany terminal będzie mógł przeładowywać do 220 tys. TEU rocznie.
ZUE zostało wybrane na wykonawcę budowy terminalu w czerwcu 2022 roku. 29 lipca PKP spółka podpisała umowę z PKP Cargo Terminale. Jej szacunkowa wysokość wynosi 100 mln zł netto. Przewidywany termin realizacji inwestycji to 31 października 2023 roku. Z komunikatu przewoźnika kolejowego wynika, że ZUE wybuduje: miejsce przeładunku towarów, w tym tory i rozjazdy, płyty terminalu wraz z parkingiem i drogami.
PKP CARGO Terminale podpisało także umowę z ECM GROUP POLSKA na świadczenie usługi nadzoru inwestorskiego nad robotami budowlanymi prowadzonymi przez ZUE. Wartość tej umowy to nieco ponad 1 mln zł.
Inwestycja powstanie na terenie należącym do PKP S.A.. PKP Cargo Terminale podpisało ze spółką umowę na jego dzierżawę. W ciągu 10 lat zapłaci za to ok. 10,8 mln zł netto. Czynsz dzierżawy będzie podlegał corocznej waloryzacji.
Multimodalny terminal przeładunkowy powstanie na terenie po zlikwidowanych torach odstawczo–manewrowych stacji Zduńska Wola Karsznice. Terminal ma łączyć i obsługiwać przewozy kolejowe i drogowe oraz ich kombinacje.
W pierwszym etapie budowy terminal zajmie powierzchnię około 12 ha (116 786 mkw.). Inwestycja w Zduńskiej Woli Karsznicach ma wzmocnić pozycję Grupy PKP Cargo w segmencie usług terminalowych, zapewniając obsługę ładunków na Nowym Jedwabnym Szlaku oraz w połączeniach z portami polskimi i zagranicznymi. Możliwości przeładunkowe w Zduńskiej Woli Karsznicach docelowo wyniosą 220 tys. TEU rocznie, natomiast pojemność składowa wyniesie 4500 TEU.
O wydanej przez władze Powiatu Zduńskowolskiego zgodzie na budowę terminalu multimodalnego pisaliśmy tutaj.
Warto przypomnieć, że Port Multimodalny w Karsznicach to pomysł, który pojawił się już w 2013 roku. Powiat Zduńskowolski przygotował projekt Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Zduńska Wola Karsznice. Miał być finansowany z unijnych funduszy na sieć kolejową TEN-T, a wart był około 270 mln zł. Porozumiały się w tej sprawie samorządy powiatowe Zduńskiej Woli i Łasku oraz gminy Zduńska Wola, Sędziejowice i miasto Zduńska Wola. Starostwo Powiatowe w Zduńskiej Woli i Urząd Miasta Zduńska Wola nieodpłatnie przekazywały inwestorowi dokumentację Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Zduńska Wola Karsznice. Były to m.in. projekty budowy portu wraz z infrastrukturą, raporty i gotowy wniosek o dofinansowanie. Wnioski były oddalane lub znajdowały się na listach rezerwowych.