W październiku ubiegłego roku w siedzibie Starostwa Powiatowego w Zduńskiej Woli odbyło się spotkanie, w którym uczestniczyli przedstawiciele mieszkańców wsi Holendry (w tym Pan Sołtys Jan Fogel) oraz członkowie Zarządu Powiatu Zduńskowolskiego. Podczas spotkania poruszany był problem braku chodnika wzdłuż drogi powiatowej Nr 4908E przebiegającej przez wieś.
Wicestarosta Wojciech Rychlik wskazał wówczas, że ze względu na duże zaangażowanie finansowe Powiatu w inne, rozpoczęte we wcześniejszym okresie przedsięwzięcia (przebudowa ulicy Opiesińskiej, przebudowa kolejnego etapu drogi Choszczewo-Krokocice-Lichawa w gminie Szadek, kontynuacja projektu „e-Powiat Zduńskowolski” oraz „Przedsiębiorczy Powiat Zduńskowolski”, wypłata pozostałej części odszkodowań związanych z realizacją budowy łącznika trasy S8, projekt „Aktywna Dolina Rzeki Warty”), przeprowadzenie pełnej procedury tzw. ZRID (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej) wraz z wypłatą odszkodowań za przejęte nieruchomości, co będzie prawdopodobnie konieczne ze względu na niewystarczającą szerokość pasa drogowego, budowa chodnika we wsi Holendry będzie musiała zostać odsunięta w czasie. Jednocześnie wskazał, że w sytuacji, gdyby mieszkańcy wsi, dobrowolnie i nieodpłatnie zgodzili się na zrzeczenie niezbędnej do realizacji chodnika części gruntów, wówczas inwestycja mogłaby rozpocząć się wcześniej i z pewnością byłaby mniej kosztochłonna. Na podstawie tych ustaleń, przy zgodzie przedstawicieli mieszkańców, sporządzone zostały i przekazane Panu Sołtysowi stosowne deklaracje, którymi mieszkańcy wsi wstępnie godziliby się na zrzeczenie niezbędnej (wskazanej szacunkowo) części swoich gruntów na rzecz Powiatu, co umożliwiłoby poszerzenie pasa drogowego, a w konsekwencji – wykonanie chodnika.
W marcu 2021 r., mając na uwadze brak jakichkolwiek informacji ze strony mieszkańców, przedstawiciele Powiatu zorganizowali spotkanie na miejscu planowanej inwestycji. Podczas spotkania na bieżąco były udzielane wyjaśnienia, zwłaszcza w zakresie ewentualnego przekazania nieruchomości.
W maju br. ze względu na fakt, iż żaden z mieszkańców wsi nie zadeklarował pisemnie zbycia nieruchomości na rzecz budowy chodnika, Zarząd Powiatu Zduńskowolskiego podjął decyzję o procedowaniu zamówienia publicznego na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej, która będzie uwzględniać wariant realizacyjny w oparciu o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (wiążącą się z koniecznością przejęcia gruntów i wypłatą odszkodowań).
Na czerwcowej sesji Rady Powiatu radni, aktualizując Wieloletnią Prognozę Finansową, wyrazili zgodę na udzielenie zamówienia na opracowanie pełnej dokumentacji, z terminem jej wykonania w sierpniu przyszłego roku. Dopiero opracowanie projektu i uzyskanie na jego podstawie odpowiednich decyzji i pozwoleń, w tym wiążących się z koniecznością budowy kanału technologicznego, wykupem gruntów, przeprowadzeniem niezbędnych badań gruntowo-wodnych, umożliwi rozpoczęcie robót budowlanych związanych z budową chodnika.
Planowany zakres robót, a zatem stan docelowy pierwszego etapu drogi przebiegającej przez wieś Holendry, o długości około 1,5 km, zakłada powstanie chodnika z kostki betonowej, od skrzyżowania z drogą powiatową nr 4913E, po stronie lewej, przebudowę zjazdów po stronie projektowanego chodnika, przebudowę odwodnienia a także wprowadzenie nowej organizacji ruchu, wraz ze zmianą oznakowania drogi.
Wartość zadania, na którą złożą się wydatki związane z robotami budowlanymi i procesem odszkodowawczym, poznamy dopiero po opracowaniu dokumentacji, której elementem będzie zarówno kosztorys inwestorski, jak i ewentualna decyzja ZRID, wskazująca jakie grunty zostaną przejęte, co umożliwi ich obiektywną wycenę.
Nie można również zapominać o tym, że głównymi źródłami dochodów Powiatu są subwencje z budżetu państwa oraz udział w podatku dochodowym, które są wysoce wrażliwe na koniunkturę gospodarczą, a ich wysokość w dużej mierze jest uzależniona od kondycji finansowej budżetu państwa.
Obserwujemy spadkową w zakresie dochodów bieżących (w 2020 roku ubytek wynosił blisko milion złotych), co jest skutkiem zarówno sytuacji gospodarczej związanej z pandemią COVID-19, jak i zmian legislacyjnych w zakresie w zakresie prawa podatkowego (m.in. podwyższenie pracowniczych kosztów uzyskania przychodu, obniżenie stawki podatku dochodowego PIT). W roku 2021 wprowadzona została kolejna nowelizacja prawa podatkowego (m.in. CIT „estoński”, podniesienie limitu przychodów umożliwiającego skorzystanie ze zryczałtowanego podatku dochodowego, w którym jednostki samorządu terytorialnego nie mają udziału). Na rok 2022 projektowane są następne zmiany (m.in. w zakresie podwyższenia kwoty wolnej od podatku), które w konsekwencji przełożą się na zmniejszenie wpływów powiatów.
W sytuacji spadających dochodów bieżących i rosnących bieżących kosztów funkcjonowania jednostek organizacyjnych Powiatu, głównie za sprawą rosnących kosztów zatrudnienia (m.in. ze względu na wzrost płacy minimalnej) oraz wzrostu cen energii, materiałów i usług, przy braku pozyskiwania znaczących środków na realizację projektów inwestycyjnych z dofinansowania zewnętrznego, możliwości inwestycyjne Powiatu stają się coraz bardziej ograniczone.
Niekorzystne dla Powiatu były również ostatnie „rozdania” rządowych środków przeznaczonych na wydatki inwestycyjne, tj. Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych oraz Funduszu Rozwoju Dróg. W kolejnych naborach Powiat złożył w sumie 10 wniosków, na łączną kwotę dofinansowania 56 milionów, a otrzymał jedynie 700 tysięcy, co stanowi zaledwie nieco ponad 1% wnioskowanego wsparcia, dla realizacji inwestycji kluczowych z punktu widzenia lokalnej społeczności, stanowiących istotny element rozwoju Powiatu, przyczyniających się do podnoszenia jakości życia mieszkańców Powiatu Zduńskowolskiego.
Reasumując: wszystkie inwestycje, które w tym roku rozpoczął Powiat Zduńskowolski, realizowane są głównie ze środków własnych, przy wsparciu finansowym innych samorządów oraz niewielkim udziale środków, tzw. zewnętrznych. To sprawia, że potrzeby inwestycyjne muszą być rozłożone w czasie, planowane w taki sposób, aby nie przekroczyć limitu wydatków.