W ubiegłym tygodniu w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Zduńskiej Woli odbyło się spotkanie przedstawicieli miejscowych samorządów z reprezentantami instytucji wojewódzkich: dyrektorem Departamentu Polityki Regionalnej w Urzędzie Marszałkowskim Artur Stelmach oraz kierownikiem Pracowni Transportu i Infrastruktury Technicznej w Biurze Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego Marianną Nalewajczyk – inicjatorką była radna Sejmiku Województwa Łódzkiego Jolanta Szymańska.
Dyskutowano na temat aktualizowanej właśnie Strategii Rozwoju Województwa Łódzkiego i oczywiście o projektach zgłaszanych do tej strategii przez poszczególne samorządy. Jak stwierdził dyr. A. Stelmach, Strategia będzie podstawą do opracowania Regionalnego Programu Operacyjnego w nowej perspektywie finansowej 2014–20. Już teraz ocenia się, że wartość zgłoszonych projektów 7-krotnie przewyższa zasobność RPO – największe szanse mają więc projekty zintegrowane, partnerskie. Na naszym terenie takim projektem mógłby być plan budowy łącznika między drogą ekspresową S-8 a drogą krajową 12 (14).
Pani kier. M. Nalewajczyk przypomniała, że łącznik był w planach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jeszcze w 2009 r., jednak ze względu na oszczędności, został wykreślony. Mimo to Biuro Planowania i Zarząd Województwa stoją na stanowisku, że łącznik jest potrzebny, a proteza łącznika proponowana przez GDDKiA (wpuszczenie ruchu ciężkiego w ul. Karsznicką) nie spełnia funkcji; dlatego w 2010 roku do Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego łącznik został wpisany, wprawdzie nie jako cel publiczny, lecz jako rekomendacja – to jednak otwiera możliwość tworzenia projektów, które mają szansę na dofinansowanie, również z UE. Warunkiem jest wspólne działanie samorządów.
Przebieg łącznika ma być ustalony w toku opracowań – to, co zostało umieszczone w planie zagospodarowania przestrzennego województwa, jest ogólną ideą korytarza transportowego, w którym można będzie wytyczyć drogę dopiero po zbadaniu uwarunkowań środowiskowych i społecznych. Standard łącznika wyznaczą badania terenu, wstępnie planuje się drogę zbiorczą lub główną.
Powiat zduńskowolski – ze względu na sieć połączeń drogowych i kolejowych – jest predestynowany do odgrywania ważnej roli w rozwoju regionu i władze województwa mają to na uwadze, ale bez konkretnych propozycji ze strony miejscowych samorządów dobre zapisy w Strategii Rozwoju Województwa Łódzkiego pozostaną na papierze.
Samorząd powiatowy zgłosił do Strategii Rozwoju Województwa Łódzkiego wstępny projekt „karsznickiego” łącznika.
Informacja Referatu ds. Dróg na temat łącznika między drogą ekspresową S-8 a drogą krajową 12 (14)
Zarząd Powiatu Zduńskowolskiego zwrócił się w 2012 r. do Miasta Zduńska Wola i Gminy Zduńska Wola z wnioskiem o przeanalizowanie udziału gmin w budowie „łącznika” między drogą krajową 12 (14) a drogą ekspresową S-8, czyli udziału w projekcie pn.: Łącznik S-8 – poprawa dostępności terenów inwestycyjnych oraz kolejowego węzła multimodalnego poprzez budowę infrastruktury drogowej pomiędzy węzłem S-8 Zduńska Wola – Karsznice a drogą krajową Nr 12 (14).
W tej formie złożono również wniosek do Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi – jako postulat do umieszczenia w Strategii Rozwoju Województwa Łódzkiego, w ramach projektów kluczowych. Sam projekt miałby obejmować dwa etapy:
Etap I – na terenie powiatu zduńskowolskiego
- budowa drogi powiatowej o szerokości 20 m (w tym jezdni o szer. 7 m) wraz z wykupem nieruchomości przeznaczonych pod drogę,
- przebudowa wiaduktu nad torami na ulicy Kolejowej w Zduńskiej Woli,
- budowa przepustów poprzecznych, wjazdów na wszystkie nieruchomości oraz elementów odwodnienia korony drogi,
- budowa ciągu pieszo-rowerowego na odcinku zabudowanym łączącym wieś Karsznice z ul. Karsznicką,
- budowa oświetlenia ulicznego na odcinku zabudowanym łączącym wieś Karsznice z ul. Karsznicką,
- budowa włączenia projektowanej drogi w drogę krajową Nr 12 (14) w postaci ronda,
- wykonanie pełnego oznakowania pionowego i poziomego,
- wykonanie elementów ograniczających negatywne oddziaływanie ruchu pojazdów na mieszkańców (ekrany);
Etap II – na terenie powiatu łaskiego i gminy Sędziejowice po ich przystąpieniu do projektu
- budowa drogi łączącej wieś Karsznice z rondem północnym na S-8 na węźle Zduńska Wola – Karsznice.
Oba etapy mogą być realizowane niezależnie; Etap I – dla nas najważniejszy – zabezpiecza najpilniejszą potrzebę ominięcia ruchem tranzytowym dzielnicy Karsznice.
Powiat proponuje rozpocząć (w 2013 r.) przygotowania do realizacji projektu od opracowania Studium Ekonomiczno-Środowiskowego, w którego ramach zostaną wyznaczone wariantowo korytarze terenowe dla przebiegu inwestycji, ze wskazaniem najbardziej optymalnego rozwiązania. W wyniku opracowania STEŚ uzyskana zostanie decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji.
Ani Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, ani Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ani Urząd Marszałkowski w Łodzi nie zamierzają budować w najbliższej perspektywie czasowej brakującego łącznika do S-8. Nie znajduje się on w planach krajowych inwestycji drogowych. Powiat zamierza, ale jedynie wraz z partnerami, ubiegać się o dofinansowanie do budowy łącznika ze wszystkich dostępnych źródeł krajowych i unijnych. Wniosek Powiatu uzyskał przychylne opinie Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi, co potwierdził dyrektor Departamentu Polityki Regionalnej w Urzędzie Marszałkowskim w Łodzi Artur Stelmach oraz kierownik Pracowni Transportu i Infrastruktury Technicznej w Biurze Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego Marianna Nalewajczyk w trakcie spotkania w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Zduńskiej Woli w dniu 16.11.2012 r.