28 maja w Zespole Szkół im. K. Kałużewskiego i J. Sylli w Zduńskiej Woli odbyła się konferencja na temat projektu łącznika między budowaną drogą ekspresową S8 i drogą krajową 12/14, zorganizowana przez Społeczne Stowarzyszenie „Wierzchlas” Osiedla Karsznice w Zduńskiej Woli. Uczestnikami konferencji byli mieszkańcy osiedla, przedstawiciele samorządów powiatowych (zduńskowolskiego, łaskiego i sieradzkiego) oraz gminnych (miasta Zduńska Wola, gminy Zduńska Wola i gminy Sędziejowice), reprezentanci służb mundurowych oraz posłowie ziemi łódzkiej – zabrakło przedstawiciela Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Przewodnicząca Stowarzyszenia Danuta Florek zarysowała główne problemy związane z projektem łącznika: GDDKiA porzuciła plan budowy łącznika od węzła pod Marzeninem trasą po wschodniej stronie linii kolejowej do DK 12/14 i zamierza skierować ruch ciężkich pojazdów w ul. Karsznicką, co budzi ogromny sprzeciw mieszkańców osiedla i nie jest akceptowane przez władze samorządowe. Liczne protesty, odwołania, petycje ze strony mieszkańców, samorządowców, służb mundurowych i parlamentarzystów – kierowane do GDDKiA, poprzedniego ministra infrastruktury i obecnego ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej – nie przyniosły oczekiwanego rezultatu.
W tej sytuacji powiat zduńskowolski (ul. Karsznicka jest drogą powiatową) wspólnie z miastem Zduńska Wola oraz gminą Zduńska Wola zaproponował poprowadzenie łącznika częściowo ul. Karsznicką – od granicy powiatu do ul. Leśmiana – dalej ul. Kolejową do wsi Karsznice i w końcowym odcinku drogą zbiorczą biegnącą przez niezabudowane tereny wsi Karsznice, która miałaby zostać wybudowana siłami samorządów. Budżet tego przedsięwzięcia wyliczono na ok. 12 mln zł, jeśli udałoby się uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych i krajowych do wysokości 60–80% kosztów, to resztę wyłożyłyby trzy samorządy – wstępnie ustalono, że w równych częściach, jednak obecnie miasto deklaruje równy udział jedynie w kosztach opracowania dokumentacji, a co do reszty nie składa jasnych deklaracji. Zabierający głos na konferencji mieszkańcy Karsznic wyrażali rozgoryczenie z tego powodu i przypominali, że kolejarskie osiedle, po przyłączeniu go do Zduńskiej Woli, w czasach świetności przynosiło miastu znaczne dochody.
Wójt gminy Zduńska Wola Henryk Staniucha oświadczył, że ze względu na interes mieszkańców gminy (możliwość uaktywnienia terenów inwestycyjnych), samorząd gminny zaangażuje się w budowę łącznika na zasadzie równego udziału w kosztach przedsięwzięcia.
Wójt gminy Sędziejowice Jerzy Kotarski zwrócił uwagę na poważne błędy planistyczne przy projektowaniu S8 (skomunikowanie tej inwestycji z siecią dróg lokalnych pozostawia wiele do życzenia) i przerzucanie kosztów budowy łączników na samorządy, które mają bardzo ograniczone budżety. Kwestia ta przedstawia się jeszcze bardziej jaskrawo w zestawieniu z informacją o niewykorzystaniu przez Polskę miliardów złotych na budowę infrastruktury transportowej z budżetu UE.
Starosta Wojciech Rychlik podziękował Stowarzyszeniu „Wierzchlas” za zorganizowanie konferencji, która może być uznana za formę konsultacji społecznych – obywatele powinni uczestniczyć w podejmowaniu decyzji dotyczących żywotnych interesów wspólnoty (pierwsze spotkanie konsultacyjne odbyło się 20 lutego w filii Miejskiego Domu Kultury w Karsznicach). Podkreślił też ważność łącznika dla pobudzenia gospodarki regionu i potrzebę uzgodnienia wspólnego stanowiska wszystkich zainteresowanych samorządów – jeden silny głos dałby szansę na skuteczne aplikowanie o środki z RPO w kolejnej perspektywie finansowej.
Obecni na spotkaniu posłowie Piotr Polak i Grzegorz Schreiber, którzy interweniowali już w sprawie karsznickiego łącznika na forum parlamentu, zadeklarowali, że będą bronić w sejmie dobrych rozwiązań wypracowanych przez samorządy, a jednocześnie zachęcali do dalszego upominania się o realizację najlepszego – pierwotnego wariantu łącznika budowanego przez GDDKiA: skoro pozostawiono w projekcie S8 węzeł pod Marzeninem, to należy wyegzekwować właściwe skomunikowanie dwóch dróg krajowych.
Poparcie dla kompromisowego wariantu karsznickiego łącznika (z ominięciem zwartej zabudowy) wyrazili przedstawiciele powiatu sieradzkiego oraz posła Cezarego Tomczyka.